Amazon är här. Nu måste svenska företag och svenska e-handelsföretag inte bara förbereda sig, de måste agera och ställa om idag.
Högre krav kommer att ställas på e-handlarna att inte bara sälja sina egna produkter utan företagen måste bygga rätt plattform och rätt kommunikation. En traditionell butik eller e-handel behöver varken något skyltfönster eller lager. Hela kedjan från produktion till grossist och butik håller på att förändras.
Det går fort. Imorgon kommer inte e-handelsbutiken behöva någon brevbärare eller budfirma. Lackera om budbilarna och sätt på ny logga. För butiksägaren handlar det inte längre om betydelsen för konsumenten och att sälja rätt produkt. Hur trevlig säljaren än är och hur bra produkten än visar sig vara så kommer den få konkurrens från ett helt annat håll än från sin innehållsförteckning och från influensers, bloggar och design. Produkten kommer troligtvis sälja bäst när den legat maximalt två minuter i en av Amazons kundvagnar och fått det lägsta priset på marknaden. Produkten kommer få lägre marginal och så låg marginal att det inte kommer att vara hållbart för en e-handel att konkurrera. För e-handlarna kommer det vara svårt att välja något annat butiksfönster än Amazon, det kommer inte vara hållbart i längden. För grossisterna kommer verksamheten påverkas på samma sätt, de kommer bli beroende av att använda Amazons lager istället för egna lager med höga hyror och personalkostnader.
Hur går allt det här ihop frågar sig många?
Betalar Amazon sina kunder för att de ska köpa produkterna genom Amazons plattform? Svaret är delvis – javisst, självklart! Försäljningen av varor och tjänster kommer allt mer styras av sök via Google och Amazon.
”Jag förstår att många är oroliga, samtidigt kan man inte stoppa ny teknik och nya möjligheter” säger Niklas Nilsson på PiJa.
Amazons strategi är att pressa både priser och konkurrens för att vinna marknadsandelar och på ett sätt vi inte sett tidigare. Nu handlar det om att ställa om till rätt teknik och rätt kommunikation, menar Niklas.
Vi på PiJa började arbeta med e-handelsplattformar för tio år sedan och har följt utvecklingen fram till idag. Vi såg tidigt att en e-handeln kommer förändras och nu tar den inte bara ett skutt och slår ihop klackarna utan den tar ett rejält hopp. Ett hopp över flera steg i kedjan. Amazon hoppar över alla tidigare säljargument, alla snygga bilder, kundklubbar och jämförelser på olika prissajter. De tar över logistikkedjan, lager och transporter. Amazon har bestämt sig för att ta alltihop.
Så vad krävs nu? Niklas Nilsson påpekar att det krävs integrationer, spets och flexibilitet. De som har låst in sig i fasta mallar och osäkra plattformar kommer få höga kostnader och riskera att bita sig själva i svansen. Nu kommer oberoende plattformar och utveckling att få större utmaningar och frihet. Det gillar vi! Säger Niklas.